Közelebb hozni a közönséget az előadókhoz – Interjú Baksa Csabával és Papp Bencével
Időpont
2024. Október 22.
Közelebb hozni a közönséget az előadókhoz – Interjú Baksa Csabával és Papp Bencével

25 éve működik az ország legnagyobb független zenei kiadója és menedzsmentje. A Gold Record nemrég arculatot váltott, de számos változást vezettek és vezetnek be működésükben, melyek egyaránt érintik az általuk képviselt művészeket és a közönséget is. Ezekről mesélt a cég értékesítési- és a marketingvezetője, Baksa Csaba és Papp Bence.

 

Ha azt mondjuk, zenei kiadó, mindenkiben megfogalmazódik valami, de nagyon kevesen tudják, mit takar valójában. Mit csinálnak egy kiadónál, hogy működik a Gold Record?

Baksa Csaba: Ahogy a nevünkből is látszik, eleinte főleg kiadványok kezelésével foglalkoztunk. Régebben három nagy bookercég volt itthon, akik lényegében hosszában osztották fel az országot: egy Kelet-, egy Közép- és egy Nyugat-Magyarországért volt felelős. Az ekkor indult bookingosztályunk így nem kijelölt előadókkal dolgozott, hanem egy nagy, közös halmazból lehetett értékesíteni. Az első dedikáltan általunk bookolt és menedzselt előadók a Fiesta, a Children of Distance, SP, Diaz és Fluor voltak, náluk bővült és lett szinte teljes körű a tevékenységi körünk.

És mi a helyzet most, hogy zajlik nálatok a munka? Különbözik más hasonló cégektől?

B.Cs.: Valószínűleg egy ilyen cég sem működik ugyanúgy, mint a másik. Mi a saját gondolatiságunk megtartásával mindig igyekeztünk plusz lábakat építeni magunknak. Ez nagyon hasznos volt a Covid alatt is, hiszen mi voltunk az egyetlen olyan zeneipari cég, akik nem váltak meg senkitől. Menedzsmentcégként elsőként kezdtünk el itthon merchandisinggal és publishinggel foglalkozni, hogy valóban 360 fokos menedzsmentként működhessünk. Mi abban hiszünk, hogy tudnunk kell megújulni, hogy az előadóink biztonságban érezhessék magukat. Legyen szó pénzügyi szolgáltatásról vagy buszról, mindig megpróbálunk házon belül megoldást találni. Az elmúlt nyolc évben négy új lábat építettünk fel, amik kicsit mások, mint a hagyományos menedzsment. Egyfajta személyi asszisztencia, booking, kiadás, helyi egyeztetés, marketing, promóció, olykor mentális támogatás – ezek mind hozzátartoznak a feladatainkhoz.

A bookinggal külön foglalkozó osztályotok milyen előnyökkel jár számotokra és az előadóitoknak?

B.Cs.: Idestova húsz éve foglalkozunk ezzel, és sok olyan állandó partnerünk van, akik kizárólag velünk dolgoznak, mert tudják, hogy jó zenei szolgáltatást nyújtunk, legyen szó városi vagy céges rendezvényről. Ha felhívnak minket azzal, hogy „van egy nyolcmilliós keretünk, rakjatok össze egy estét”, mi szinte teljes szabadságot kapunk, ami nagyon jó, de nem működne, ha nem lenne ekkora tapasztalata a bookingosztálynak. Megbíznak bennünk, tudják, hogy nem küldjük mondjuk egy évben kétszer ugyanazt az előadót ugyanarra a rendezvényre vagy helyszínre, az ilyesmikre nagyon figyel a csapat. Előny az is, hogy ha egy adott előadót keresnek, mi másikakat is tudunk értékesíteni, de a helyettesítés is adott. Ha valaki mondjuk június 20-ra akar egy zenekart, de nekik akkorra már kötöttünk le bulit, a bookerek ajánlanak helyette egy olyat, ami szintén működhet.

 

Több zenekarotok indul közös vidéki turnéra. Milyen ötletből született a jelenleg Made of Gold néven futó sorozat?

B.Cs.: A már felvázolt szerződéses és pénzügyi hátterünk, valamint a több mint húsz évnyi tapasztalat teszi lehetővé, hogy elindítsuk a teljes mértékben saját szervezésű koncertsorozatunkat. Látjuk, hogy hol milyen rendezvényt érdemes csinálni, van mögöttünk tőke, ezért merünk kockáztatni és saját projektet indítani. Részben ezzel arra is reagálunk, hogy úgy látjuk, a klubozás megszűnőben van. Az előadók ugyan járnak ezekre a helyszínekre, de legjobb esetben nullára jönnek ki, gyakran a nyáron megtermelt tartalékaikat élik fel ilyenkor. Szerettünk volna egy megoldást erre – egyelőre a saját előadóinknak –, de remélhetőleg iparági szinten tudunk majd szemléletváltozást előidézni. Akár 5–6 koncert összejöhet az őszi-téli időszakban, amiből a művészek kereshetnek. Mi megrendelőként veszünk részt ebben a projektben: kifizetjük az előadóinkat, akik így koncertezhetnek, az anyagi kockázat csak a mi vállunkat nyomja. Nem a profitszerzés a célunk, hanem a művészeink biztonsága.

 

Akkor mi a terv a profittal?

B.Cs.: Minden termelődő profitot ebbe a projektbe akarunk visszaforgatni. Valami működőt szeretnénk létrehozni.

 

Külön marketingosztályotok is van, a vezetője nemrég érkezett hozzátok Bence személyében. Mi a csapat működésének alapja?

B.Cs.: Magyarországon nem igazán jellemző, hogy valós marketingtevékenység legyen egy előadó mögött. Van egy mindenki által ismert folyamat, amikor megjelenik egy dal, az erről szóló hírlevél kimegy egy sajtólistára, de nem igazán mutat túl ezen. A marketingre hajlamosak sokan nyűgként vagy plusz költségként tekinteni, de mi fontos összetevőnek gondoljuk, ezért szerettük volna, ha egy csapat dedikáltan azzal foglalkozik, hogy segítsen az előadók karrierépítésében.

Papp Bence: Az utóbbi években láttuk, hogy előadók közösségimédia-felületeken jelennek meg és onnan „nőnek ki”, ez azonban nem feltétlenül tud megfelelően felívelni, ha nincs mögötte egy átgondolt marketingterv. Mi felügyeljük és segítünk építeni az életpályamodellt, hogy valódi, hosszú távon is működő előadók és zenekarok lehessenek. Igyekszünk a lehető legnagyobb támogatással és személyre szabottan foglalkozni velük. Egyébként mielőtt idejöttem, három fontos feladatot vázoltak fel nekem Csabiék: a Gold Record láthatóságának és brandjének erősítése, a webshop és a merch fejlesztése, valamint az említett életpályamodellek felügyelése. Egyébként terv az is, hogy jobban megmutassuk saját magunkat is, hogy valós képet lehessen kapni arról, miként működünk, hogy mi zajlik itt a Határőr úton. Saját tiktokcsatornát indítottunk, de tervezünk más tartalmakat is, amiken keresztül minket és a művészeinket is közelebbről lehet majd megismerni. A webshop ugyan működött eddig is, de szintet akarunk lépni. Tervezünk hűségprogramot, külön hírleveleket és személyre szabott szolgáltatásokat, nyereményjátékokat: szeretnénk, ha kovácsolódna egy közösség az előadóink hallgatóiból.

 

És miben más még a Gold új brandje?

B.Cs.: Ehhez kicsit visszaugranék az időben. Ugyan tudjuk, hogy a helyes forma Gold Records lett volna, de amikor elindult a cég, egy kelet-magyarországi vállalkozó birtokolta ezt a nevet, így lettünk mi Gold Record. Aztán közben úgy alakult, hogy a közszájon inkább Goldként forgunk, és ezen a vonalon szeretnénk továbbmenni. A cégnevünk Gold Record marad, de a brandünké Gold, a jövőben így szeretnénk jelen lenni. Nem akarjuk túlbonyolítani, de ha már amúgy is a legtöbben így beszélnek rólunk és úgysem csak record(s) vagyunk, nem redukálnánk le a nevünkkel sem a tevékenységi körünket.

 

Mi van még az arculatváltás mögött?

B.Cs.: Az „öregség” eltüntetése. A gold szó a következő jelentéseket hordozza magában: időtálló, biztonságos, értékes, de formálható. Ezek adják az újragondolásunk alapját is. Régiek vagyunk, értéket képviselünk, de képesek vagyunk újulni és változni. Le kellett porolnunk pár munkafolyamatot, strukturális átalakítások is zajlottak, de újragondoltuk a logót, a weboldalt és a kommunikációnkat is. Látunk friss és lendületes kiadókat, és mi is érezzük magunkban azt, ami ehhez kell. Persze azt megjegyezném, hogy az „öregségünk” versenyelőny is, hiszen mi már megégettük magunkat azokat a tüzeknél, ahova mások még nem biztos, hogy elértek. A tapasztalatunk és állandóságunk megkérdőjelezhetetlen.

 

A zeneipar egyik legfontosabb része maga a közönség. Hogyan tud a Gold nyitni az irányukba?

P.B.: Az új weboldalunknak közösségépítő szerepet szánunk. Ismerünk minden jegyértékesítési rendszert, megvizsgáltuk az előnyeiket és hátrányaikat, hogy egy sajátot hozzunk létre, ami a lehető legjobb és leggyorsabb lesz a felhasználók számára. A feliratkozóinkra külön szeretnénk majd odafigyelni a korábban már említett hírlevelekkel, egyedi előnyökkel. Tervezzük, hogy hamarabb értesülnek majd a megjelenésekről, elsőként láthatnak egy-egy klipet, kedvezményesen jutnak a merchandise termékekhez, közelebb kerülhetnek majd kedvenceikhez. A megszokottnál sokkal személyesebb és bensőségesebb viszonyt szeretnénk kialakítani az előadók és a közönségük között. Egyébként az új weboldalt indulás előtt cégen belül és az előadóink között is megfuttattuk véleményezésre, hogy valóban mindenki el tudja mondani, mit gondol. Mi nagyon sokat dolgoztunk rajta, reméljük, a felhasználók is örömüket lelik majd benne.

 
Weboldalunk sütiket használ a magasabb felhasználó élmény miatt..